YT Expo - шаблон joomla Mp3
Εκτύπωση
PDF
11
Αύγουστος
2015

Λαός και πολίτες !...

 

 

Μ

παίνουμε σε μια δύσκολη περιοχή του πολιτικού λόγου και διαλογιζόμαστε ποιος είναι ο ακριβέστερος ο πλέον κατάλληλος όρος, όταν πολιτικοί διαφόρων μεγεθών και μορφώσεως συχνά ομιλούντες στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, από τα μικρόφωνα των ραδιοφωνικών σταθμών ή από τα «παράθυρα» των τηλεοπτικών εκπομπών, χρησιμοποιούν κατά κόρον την έκφραση Λαός όταν  αναφέρονται σε ζητήματα που αφορούν τους πολίτες. Ανατρέχουμε σε μια διευκρίνηση. Εννοιολογικά, κοινωνικά, κομματικά, πολιτικά, ο λαός και ο πολίτης σε τι ταυτίζονται και σε τι διαφέρουν. Επειδή γίνεται κατάχρηση και με ένα υπόστρωμα κολακείας της έννοιας λαός και των παράγωγων λαϊκός, λαϊκίστικος, λαοφιλής, λαοπρόβλητος και προς τα κάτω, ανεξέλεγκτα, πολλά άλλα. Αντίθετα με πολλή οικονομία γίνεται χρήση του πολίτης, του προσώπου που είναι κάτοικος της πόλης και αν ιστορικά πάμε πίσω, όταν οι πόλεις ήταν καθεμιά και ένα κράτος, ο πολίτης εμπεριέχει και μια δυναμική στην υπόστασή του. Εκφράζει τη δύναμη του κράτους (κραταιός=δυνατός). Σε μια διαβάθμιση ποιοτική.

 

 O λαός είναι άθροισμα πολιτών, όχι υποχρεωτικά της κυρίαρχης, της ισχυρής κοινωνικής μερίδας αλλά αθροιστικά και χωρίς διάκριση η ανθρώπινη μάζα που έχει ομαδική ψυχολογία αλλά και οριζόντια σκέψη, με βάση τις ανάγκες επιβίωσης. Επομένως, λαός και πολίτης, ενώ φαίνονται ίδιες έννοιες, απλά είναι καταπληκτικά όμοιες. Στο βάθος και στην ουσία, βρίσκονται σε διάφορα και διαφορετικά επίπεδα εφαρμογής. Λαός είναι «το υπήκοον σε σχέση με τον ηγεμόνα». Οι πολίτες συμπυκνώνονται και συνυπάρχουν στην κυρίαρχη εθνολογική ιδιότητα ως Έλληνες. Επομένως ο πολιτικός λόγος θα ήταν αντικειμενικότερος και πληρέστερος αν ο λαός και οι πολίτες προσφωνούνταν ως  δημότες (επειδή ο Δήμος στο σύνολό του αποτελεί σώμα πολιτικό) και ευρύτερα με την ενιαία εθνολογική ονομασία, ως Έλληνες. Είναι και ο λαός που συγκροτείται σε ομάδες, κατά περίπτωση, οπότε τότε μιλάμε για όχλο, για ντουνιά, για μάζες. Ανώνυμα και χωρίς διάκριση ποιότητας λέμε ότι υπήρξε μαζική συμμετοχή. Εκεί μέσα το πρόσωπο εξαφανίζεται και η προσωπικότητα χάνεται. Στην Ιλιάδα, όχλος λεγόταν το τμήμα στρατού ξηράς, το πεζικό γενικότερα, σε αντίθεση προς το ιππικό. Λαός ήταν και οι Εβραίοι ιδιώτες για να διαχωρίζονται από του ιερείς, που αποτελούσαν ιδιαίτερη, ανώτερη τάξη. Γενικά λαός ήταν οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις ή οι πολύ αμόρφωτοι και φτωχοί συνάμα. Όταν λέμε σκωπτικά ...λαουτζίκος, αυτό εννοούμε. Υποβάθμιση.

 

Ο πολίτης, ως ενεργό μέλος της Πολιτείας, είναι κάθε πρόσωπο ασχέτως ηλικίας και γένους, που έχει το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι και που εκδηλώνει τη βούλησή του για τα κοινά πράγματα. Η δε πολιτική είναι η τέχνη, η επιστήμη ακριβέστερα της διακυβερνήσεως της Πολιτείας έννοιας που ταυτίζεται με αυτή του Κράτους και συνεκδοχικά με τη δημοκρατία ως κοινή βούληση των δημοτών. Ο πρώτος πολίτης, αυτός που συγκεντρώνει την εκτίμηση της πλειονοψηφίας, γίνεται κυβερνήτης του Κράτους.

 

 Για να κάμει συνείδηση της καταγωγής των μπουλουκιών που είχε μαζέψει ο Κολοκοτρώνης, στις κρίσιμες ώρες του Αγώνα, όπως πριν από τη μάχη στο Δερβενάκι όπου εκμηδενίστηκε ο Δράμαλης, Έλληνες αποκάλεσε τους μαχητές για να τους ξυπνήσει το εθνικό φρόνημα αλλά και την καταγωγή αλλά και τη διαφορά τους ανάμεσα στους ίδιους και στους μουσουλμάνους. Το αποτέλεσμα αυτής της ανεβασμένης ψυχολογίας των μαχητών, είναι γνωστό.
Εκτύπωση
PDF
11
Αύγουστος
2015

Ένα οικόπεδο για κεντρική πλατεία

Μ

ια και γράφουμε για έργα που μισογίνονται, επανερχόμαστε σε ένα όντως μεγάλο έργο που δεν ξεκίνησε και για το οποίο έχουμε αναφερθεί δυο φορές κατά το παρελθόν, παρά την άμεση αναγκαιότητά του. Πρόκειται για το οικόπεδο που αγόρασε ο Δήμος από τον ΟΤΕ (πρώην κατοικία Σταυρουλοπούλου) μαζί με το πρώην εστιατόριο «Στέμμα»,

Εκτύπωση
PDF
10
Αύγουστος
2015

Ναι μεν, αλλά για ποια ιστορία μιλάμε!

Η ιστορία είναι η μνήμη των γεγονότων και των συμπεριφορών των ανθρώπων, μιας εποχής. Συνήθως εννοούνται τα κλέη και η δόξα που εμπεριέχονται σε τέτοιες καταγραφές και αφηγήσεις. Αλλά η ιστορία, ως αδέκαστος, δε χαρίζεται σε κανένα από τα αντίπαλα μέρη. Είναι δε η μεγάλη δασκάλα των ανθρώπων που θα τη μελετήσουν και

Εκτύπωση
PDF
10
Αύγουστος
2015

Ξανά στο μπακάλικο της γειτονιάς

Ό

ταν πρωτοεμφανίστηκαν τα πολυκαταστήματα τροφίμων, γνωστά ως σούπερ μάρκετς, ανησύχησαν σοβαρά τα παντοπωλεία της γειτονιάς γνωστά ως μπακάλικα. Αραβοτουρκικός ο όρος, το δε προσωνύμιο μπακάλης και μπακάλικη συμπεριφορά, μπακάλικα φερσίματα, υπονοούν τον αμόρφωτο, τον άξεστο έως χυδαίο, τον αγροίκο στη συμπεριφορά του. Ο μπακάλης, γνωστός τύπος που εφοδιάζει τη γειτονιά με τα απαραίτητα και κρατάει τεφτέρι για την πληρωμή, όπου θεός οίδε πώς αυξάνονται τα χρεωστούμενα, ήταν το κατάλοιπο του νεοσύστατου, νεοελληνικού κράτους, μέχρι πρόσφατα. Οινοπαντοπωλείον – μεζεδοπωλείον – μπαρ, η «Ομόνοια». Κάτι ξέρουν οι μπακάληδες

Εκτύπωση
PDF
10
Αύγουστος
2015

Ενδυματολογικά αντιλεγόμενα

Ε

ίχαμε συνηθίσει τους υπουργούς των κυβερνήσεων αλλά και τους απλούς βουλευτές που συμμετείχαν σε εκδηλώσεις με γάντια, το ημίψηλο καπέλο, ριγέ πανταλόνι και τον επενδύτη κοινώς τη ρεντικότα. Γάντια, παπιγιόν και σε ώρες εργασίας  να κρατούν δερμάτινο χαρτοφύλακα. Από δω και η φράση έλαβε χαρτοφυλάκιο ή έγινε υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου. Το χαρτοφυλάκιο σήμαινε υπούργημα. Σμόκιν χαρακτηρίζεται το επίσημο ενδυματολογικό σύνολο. Σε πολλές προσκλήσεις ανωτέρου κοινωνικού επιπέδου προσδιοριζόταν και η αμφίεση των καλεσμένων. Ένδυμα επίσημο έγραφε κάπου η πρόσκληση και εννοούσε το σμόκιν που αναφέραμε. Πιο παλιά η εθιμοτυπία είχε το μονύελο (μονόκλ), ένα τζάμι στο ένα μάτι που εφάρμοζε στο βαθούλωμα του ενός ματιού. Ζαν Μορεάς, Βασιλείς και Πρίγκιπες το συνήθιζαν. Στην εποχή μας

Ιστορικό

Η πορεία της ΕΡΕΥΝΑΣ

News image

Η "ΕΡΕΥΝΑ" αιωνόβια εφημερίδα του Αιγίου, πρωτοεκδόθηκε το Δεκέμβριο του 1911 από τον Ανδρέα Φιλιππόπουλο. Σε δυο χρόνια θα συμπληρώσει εκδοτική συνέχεια ενός αιώνα. 'Αθλος για επαρχιακή εφημερίδα. Από τις...

περισσότερα...

Συνδεδεμένοι

Έχουμε 45 επισκέπτες συνδεδεμένους

Επισκέπτες

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter