YT Expo - шаблон joomla Mp3
Εκτύπωση
PDF
01
Μάρτιος
2012

Σαρακοστή στην Ήπειρο

Mέρες που είναι, στην αρχή της Μεγάλης Σαρακοστής, των σαράντα ημερών που είναι συνολικά πενήντα, πέρα από την ανατροπή στη διατροφή μας, θυμόμαστε το Χριστοβασίλη. Τον ευφυέστατο Ηπειρώτη, του περασμένου αιώνα που ωστόσο μένει επίκαιρος με το βιβλίο του «Διηγήματα του Μικρού Σχολειού», επειδή τα όσα γράφει, τα κατανοεί τούτη η γενιά που απέρχεται και μόνο αυτή. Έχοντας τη χάρη, το φίλημα της Μούσας, την πνευματική δωρεά, το ξύπνιο μυαλό, τη διόραση να βλέπει μπροστά και μακριά, χάρη σε μια πανέξυπνη  μάνα του, από την οποία, φαίνεται, κληρονόμησε μυαλό και αισθήματα. Τέλος πάντων. Δε θυμάμαι πόσες φορές το έχω διαβάσει. Όμως, όλες τις φορές είναι σα να το διαβάζω πρώτη φορά. Τό ‘χουν αυτό κάποια βιβλία. Να μην παλιώνουν. Ίσως επειδή είναι πολύ αληθινά. Και η εξομολόγηση ενός παιδιού που έμαθε τα πρώτα του γράμματα υπό συνθήκες απάνθρωπες και περισώθηκε η ψυχική και η πνευματική του υπόσταση και έγινε ένας ονομαστός διηγηματογράφος, αυτό είναι και η δωρεά της ζωής, η οποία τα λίγα δώρα της τα μοιράζει στους άξιους.                Η Καθαρή Δευτέρα, είναι ένα από τα κεφάλαια του βιβλίου που αναφέραμε, με κύριο χαρακτηριστικό την αυστηρότητα και τη γαστριμαργική πειθαρχία που επέβαλε η θρησκευτική παράδοση. Γραμμένο με παραστατικότητα και με το παράπονο ενός παιδιού που δε μπορούσε να κατανοήσει τι συνέβη από την ευωχία της Κυριακής της Τυρινής μέχρι που ξημέρωσε μια Δευτέρα ασκητική, απαγορευτική κάθε λιχουδιάς και οι κότες, οι γάτες και η σκύλα του σπιτιού, καθώς και οι γύφτισσες ν’ απολαμβάνουν τα πλούσια περισσεύματα του τελευταίου δείπνου, πριν την έναρξη της Σαρακοστής. Αν υπάρχουν κάποια υπόλοιπα από την παλαιά έκδοση, δε θα ήταν άστοχο να τα διαβάσουν στους μικρότερους οι συνομήλικοι της γενιάς μας. Τα παιδιά θα κάμουν μόνα τους κρίσεις και συγκρίσεις και θα δώσουν αφορμή για ωφέλιμες κουβέντες και θεωρητικές εμπειρίες, όσο και αν ο όρος προϋποθέτει επαφή με τα πράγματα και βιώματα πραγματικά.                Τότε νήστευαν με απόλυτη συνέπεια και πειθαρχία, μακριά από τον πειρασμό του γιατί και αφού οι ελιές επιτρέπονται το λάδι δεν επιτρέπεται ή γιατί απαγορεύεται το λάδι της ελιάς και κατ’ οικονομίαν εξαιρείται το σπορέλαιο. Στο θέμα της νηστείας η Ορθοδοξία είναι αυστηρή μέχρι υπερβολής. Οι Πατέρες όμως της Εκκλησίας, πήγαν πολύ πιο πέρα και άγγιξαν την ουσία της νηστείας. Νομίζω, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος έχει δώσει τον απόλυτο ορισμό της νηστείας. Αληθής νηστεία, λέγει ,δεκτή και ευάρεστος από τον Κύριο είναι η των κακών αλλοτρίωσις, εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς ψεύδους και επιορκίας. Η τούτων ένδεια, νηστεία εστιν αληθής και ευπρόσδεκτος.