YT Expo - шаблон joomla Mp3
Εκτύπωση
PDF
16
Μάρτιος
2011

Το σχολείο στη φυλακή!....

Eδώ δε φαίνεται να ισχύει αυτό που έγραψε ο Ουγκώ, ότι ανοίγοντας ένα Σχολείο κλείνεις μια φυλακή, επειδή κλείστηκε και το σχολείο φυλακή (λειτουργεί δίπλα στα κελιά των κρατουμένων). Αυξημένη η παιδική και νεανική παραβατικότητα. Αν δεν προληφθεί έγκαιρα, μετά είναι σχεδόν ακατόρθωτο να ελεγχθεί, με όσα περιοριστικά και αναμορφωτικά μέτρα και να εφαρμοστούν. Οι εξαιρέσεις αυτού του κανόνα, δίνουν το σημερινό θέμα. Στις φυλακές Αυλώνας λειτουργεί Δημοτικό Σχολείο με 80 μαθητές και Γυμνάσιο - Λύκειο με εγγεγραμμένους 283 μαθητές της προεφηβείας και της εφηβείας, φυλακισμένους, για παραβάσεις του Ποινικού Κώδικα. Τα σχολεία αυτά μετρούν 11 χρόνια ζωής και στο διάστημα αυτό έχει γίνει σημαντικό μορφωτικό έργο, είναι επίσημα, χορηγούν ισόκυρους τίτλους με τα δημόσια που λειτουργούν εκτός.

Δύο περιστατικά αποδεικνύουν τη χρησιμότητα αυτής της μορφωτικής προσπάθειας που γίνεται, υπό στέρηση της προσωπικής ελευθερίας. Τρεις μαθητές μπήκαν στα ΤΕΙ, φέτος και ένας, 21 ετών, της β΄Λυκείου, προερχόμενος από το Ανατολικό μπλοκ, με γερή βασική εκπαίδευση από τη χώρα του όπως φαίνεται, αρίστευσε στα μαθηματικά και βραβεύτηκε από τη Μαθηματική Εταιρεία στο διαγωνισμό της οποίας έλαβε μέρος. Δεν είναι ούτε λίγο ούτε παραβλεπτέο το γεγονός. Δεν ξέρουμε γιατί είναι στη φυλακή αυτό το χαρισματικό μυαλό. Φαίνεται ότι θα βαρύνεται με κάτι σοβαρό, αφού δεν του δόθηκε άδεια (ούτε υπό συνοδεία) να παραστεί στην τελετή απονομής του βραβείου του, το οποίο παρέλαβε ο λυκειάρχης του σχολείου κατασυγκινημένος. Των άλλων παιδιών παρίσταντο οι γονείς ως και οι παππούδες να τα καμαρώσουν. Εδώ εμποδίστηκε να παραληφθεί από το νικητή το βραβείο του και συνακόλουθα ο δίκαιος έπαινος που, ενδεχομένως, θα επηρέαζε θετικά την ψυχολογία, στον κρατούμενο έφηβο. Μπαίνουμε στον πειρασμό να παρατηρήσουμε πως σε άλλους για σοβαρά εγκλήματα έγκλειστους, χορηγούνται πενθήμερες και περισσότερων ημερών άδειες (να...ξαναεγκληματίσουν ή να μην επιστρέψουν) και στο διακριθέντα μαθηματικό ομογενή δεν επετράπη ούτε υπό συνοδεία (έστω του διευθυντή των φυλακών) να παραστεί σε μια τελετή επίδοσης βραβεύσεώς του, που και μόνη η όλη εικόνα θα μπορούσε να του άλλαζε το μυαλό (και να μην επαναλάβει ό,τι είχε πράξει, το οποίο - πάλι λόγω προσωπικών δεδομένων- δε δημοσιολογήθηκε).

Κατά την ομολογία του λυκειάρχη του, ο μαθητής του, είναι ένας νέος πολυτάλαντος, σεμνός και χαμηλών τόνων. Ταλέντο στα μαθηματικά, διαβάζει με ενδιαφέρον λογοτεχνία, παίζει μπάσκετ και ζωγραφίζει υπέροχα (θα λάβει μέρος σε διαγωνισμό ζωγραφικής που οργανώνει το αντίστοιχο σχολείο στις γερμανικές φυλακές.

Η ανθρωπιστική παιδεία στην Ελλάδα, πώς εφαρμόζεται σε αυτή την περίπτωση; Την παραμερίζει ο υπαλληλισμός και η στενή ερμηνεία του νόμου - το γράμμα του νόμου - η ρουτίνα της φυλακής. Μετράνε, μόνο, τόσες ημέρες «μέσα» και έτσι νομίζουν οι αρμόδιοι ότι επιτελέστηκε το αναμορφωτικό έργο των ελληνικών σωφρονιστικών ιδρυμάτων, δηλαδή των φυλακών;