YT Expo - шаблон joomla Mp3
Εκτύπωση
PDF
31
Μάιος
2017

«Επί κοντώ» από τη ρωμαϊκή αρένα

Δ

 

ανειζόμαστε πληροφορίες από έναν εμβριθή φιλόλογο και ιστοριοδίφη, δημοσιογράφο, τον Παντελή Μπουκάλα της «Καθημερινής» αναφορικά με την προέλευση του ολυμπιακού αγωνίσματος «επί κοντώ», που έφερε μετάλλιο στην Ελλάδα στους πρόσφατους ολυμπιακούς αγώνες. Άλμα επί κοντώ που το σώμα του αθλητή τινάζεται πάνω από τα 5 μέτρα, με ελαστικό κοντάρι

που βοηθάει τον επικοντιστή αθλητή να περάσει τον πήχη σ’ αυτό το ύψος, κατανικώντας τη βαρύτητα με την δύναμή και την επιδεξιότητά του.

 

Από τη ρωμαϊκή αρένα και ειδικότερα από την εποχή των θηριομαχιών, τότε που τολμηροί ζογκλέρ αποφάσιζαν να παίξουν τη ζωή τους ενώπιον αιμοβόρου αυτοκράτορα και του αιμοδιψούς κοινού, που οι μεγάλες συγκινήσεις το έτερπαν. Είναι η αναβίωση του ζώου μέσα μας, που μεθάει με το αίμα και τον πόνο του άλλου που θυσιάζεται δίνοντας πολύ θέαμα. Η αταβιστική αυτή εικόνα έρχεται από την εποχή του σπηλαιοδύτη ανθρώπου όταν τα θηρία επιτίθενταν στον άνθρωπο, να τον φάνε και ο άγριος πρόγονός μας επινοούσε μεθόδους να προφυλαχτεί αλλά και να σκοτώσει το επιτιθέμενο ζώο για να τραφεί από τη σάρκα του. Κυνηγός και καρποσυλλέκτης, άλλωστε, ήταν ο πρωτόγονος συνάνθρωπός μας..

Ξαναγυρνάμε στην αρένα, στην ψυχαγωγία του ρωμαϊκού πλήθους που έδινε τα πάντα για «άρτον και θεάματα». Παράλληλα στις ανθρωποθυσίες όπου αποφασισμένοι παλαιστές έδιναν αγώνα ζωής και θανάτου, ήταν και η πάλη ανθρώπου με κάποιο εξαγριωμένο αιλουροειδές. Διεστραμμένες ψυχές απολάμβαναν το υπερθέαμα. Έχει γραφεί, ότι ο Αληπασάς ο τύραννος των Ιωαννίνων, στα υπόγεια του σεραγιού του, διατηρούσε μια τίγρη, πάντοτε πεινασμένη και σ’ αυτή έριχνε τους εχθρούς του από μια καταπακτή και ο ίδιος από ένα μυστικό άνοιγμα του τοίχου παρακολουθούσε φρικιαστικές σκηνές όταν το αγρίμι κατασπάραζε εκείνον τον άτυχο που του έμελε να θυσιαστεί μ’ αυτό τον απαίσιο τρόπο.

Ξανά στις πληροφορίες μας για τις επί κοντώ θηριομάχους. Στην επίθεση του λιονταριού ή της τίγρης, όπλο άμυνας αλλά και επίθεσης είχε ο μελλοθάνατος ένα κοντάρι, είδος δόρατος, από ξύλο μελιάς (φράξου). Στην κρίσιμη στιγμή, έμπηγε το κοντάρι αυτό στο έδαφος και με μια εκτίναξη του κορμιού του βρισκόταν πίσω από το θηρίο. Ο ποιητής της εποχής εκείνης εντυπωσιασμένος από τον άθλο, ρίσκο στην ουσία, μας άφησε ένα επίγραμμα το οποίο σε μετάφραση του Π. Μπουκάλα είναι το ακόλουθο : «Έμπηξε κάποιος το κοντάρι του στο χώμα / και στον αέρα το κορμί του , τίναξε συσπειρωμένο, με το κεφάλι του μπροστά ./ Υπερπηδάει το θεριό που ορμούσε καταπάνω του, με πόδια σβέλτα προσγειώνεται. / Δεν τον πιάνει. Σώζεται. Κι ο κόσμος αλαλάζει.» Φιλολογική ερμηνεία και απόδοση του «επί κοντώ» αγωνίσματος. Ο τωρινός αθλητής σώζεται, ανεβαίνοντας στο βάθρο των μεταλλίων, ιδανικεύοντας το αγώνισμα, στο πλαίσιο της αθλητικής ιδέας.