YT Expo - шаблон joomla Mp3
Εκτύπωση
PDF
06
Δεκέμβριος
2008

Ελλείψεις που παρατηρούνται στις καθημερινές εφημερίδες

Δύο ελλείψεις που παρατηρούνται στις καθημερινές εφημερίδες είναι το χρονογράφημα και η επιφυλλίδα. Θα πείτε, πόσοι είναι εκείνοι που παίρνουν καθημερινά εφημερίδα, αν δεν έχει διαφημιστεί από την τηλεόραση (κι αυτή ακόμη!) ότι έχει ενδιαφέροντα C.D. και άλλες προσφορές, μέχρι και τσάντες για ψώνια και για τη θάλασσα.

Το χρονογράφημα, είδος που άνθισε τον περασμένο αιώνα, ανέδειξε στυλίστες του λόγου και το ανέδειξαν δυνατές γραφίδες σε ανάγνωσμα προτεραιότητας και η επιφυλλίδα, κάτι παραπλήσιο και ταυτόχρονα εντελώς διαφορετικό, είχαν αποκτήσει εκλεκτικούς και φανατικούς αναγνώστες, μέχρι σημείου να αγοράζεται η εφημερίδα μόνο γι αυτές τις μόνιμες στήλες. Μόνιμες σελίδες, μόνιμη θέση, με το ίδιο στυλ στη σελιδοποίηση, ακόμη και τα ίδια στοιχεία.

Νεότεροι εφημεριδογράφοι ισχυρίζονται ότι οι μόνιμες στήλες κάνουν στατική την εφημερίδα. Συνιστούν δε ότι οι σελίδες πρέπει να έχουν ανανέωση και δυναμική από την επικαιρότητα. Τα καυτά - ζωντανά ρεπορτάζ και τη φωτογραφία ως απόδειξη και ως έλξη. Οπότε ο αναγνώστης πάει γυρεύοντας. Μια 4στηλη φωτογραφία (κι ας μη δείχνει τίποτα σπουδαίο) ένας τίτλος αμφίσημος με στοιχεία...δοκάρια και μια λεζάντα και όλα εν τάξει. Εδώ μιλάμε για πληροφόρηση, για είδηση, που η εφημερίδα σήμερα την έχασε. Τι να διαβάσει ο αναγνώστης όταν αποβραδίς έχει δει τα συμβαίνοντα και διαπραττόμενα, στα ρεπορτάζ των ειδήσεων και των έκτακτων δελτίων, ανάλογα.

Στο Χρονογράφημα υπάρχει θέμα με πνεύμα, έμπνευση και απόδοση με καλλιέργεια λόγου και ύφους και στην Επιφυλλίδα επιστημοσύνη, ανάλυση ενός γεγονότος κάθε μέρα, επικοινωνία με τον αναγνώστη που πιστεύει στην εφημερίδα του, που αγοράζει να διαβάσει και όχι να...διπλώσει ο,τιδήποτε (αν και αυτό έχει απαγορευτεί). Την ουσία της είδησης αν τη δώσεις σε μια πυκνή παράγραφο, οι περισσότεροι δε μπαίνουν στον κόπο να την αναλύσουν, να σκεφτούν, να κρίνουν το γεγονός και εκείνον που το έγραψε. Αν την ίδια είδηση την αναθέσεις σε κάποιο μαθητευόμενο, την προβάλεις με μια φωτογραφία αφίσα, με εντυπωσιακούς τίτλους, με ελλείψεις και ανακρίβειες, κέρδισες. Αν μάλιστα είναι και έγχρωμη τότε είναι που ό,τι κι αν γράψεις περνάει στα ψιλά. Ο εντυπωσιασμός που δίδαξε η διαφήμιση πέρασε και στις ειδήσεις...

Οι ειδήσεις τώρα έγιναν από ασαφείς έως ανιαρές, που δε λένε ονόματα. Ημεδαπός, αλλοδαπός, άτομο ετών τόσων, άγνωστοι δράστες, διέπραξαν τούτο ή εκείνο και συνελήφθησαν ή καταζητούνται. Μπορεί να είναι ο διπλανός σου, του οποίου το όνομα και την ταυτότητα προστατεύει ο νόμος περί προσωπικών δεδομένων και δε μπορείς να γνωρίζεις και να φυλαχτείς. Το χρονογράφημα και η επιφυλλίδα μας έλλειψαν;! Αλλά και το κύριο άρθρο της εφημερίδας αντικαταστάθηκε με το πρώτο σχόλιο, στην οικεία στήλη. Κι όμως η γραμμένη άποψη, είναι αυτή που μένει και περνάει. Ο μελλοντικός ρόλος της πολιτικής και κοινωνικής εφημερίδας θα είναι η ανάλυση των γεγονότων, από δημοσιογράφους με πολιτική παιδεία και κοινωνική αγωγή, που να πιστεύουν σε αρχές και αξίες, για να είναι η εφημερίδα όργανο ποδηγέτησης του αναγνώστη – λαού και όχι φυλλάδα μάρκετ και σέξι σόου με πονηρά υπονοούμενα και ευκόλως εννοούμενα. Κι εδώ υπάρχει πρόβλημα και προβληματισμός των πολιτών.